Yamahahollandteam

Gezonde eetgewoonten

Over babyhapjes zeggen we: “je bent wat je eet”. Wat we daarmee bedoelen is dat je lichaam is opgebouwd uit wat je eet en drinkt, dus de voedingsstoffen die je uit voeding haalt moeten altijd gepaard gaan met gelijkwaardige vitaminen om een gezond lichaam en een gezonde levensstijl te behouden

Eet en drink biologisch voedsel en het juiste voedsel voor het lichaam

Bewaar nooit junkfood zoals snoep, suikerhoudende zoetigheden, frisdrank, chips en andere zoute en gefrituurde etenswaren in huis

voedsel uitwisselen met uw kind

Laat uw kind u helpen bij het kiezen van het te eten en deel het met hem

Laat ze helpen met het opruimen van het huis en de dagelijkse boodschappen

U kunt met uw kind bespreken hoe belangrijk het is om voedzaam te eten in verband met zijn gezondheid en welzijn.

Samen bewegen. Minstens 30 minuten per dag.

Stel lichaamsbeweging niet uit omwille van de baby of omdat je ziek bent

Probeer een drukke levensstijl te houden voor uw kind om beweging te behouden

Plan een oefenschema voor uw kind; reserveer een vrije dag, laat hem of haar vliegen naar de bruiloft van een vriend of om een spelletje te spelen met uw vrienden

Zorg ervoor dat de speelruimte van uw kind schoon en droog is

Je kind moet het belang van opoffering leren. Hoe maak je het echt

Uw kind moet het ABC van goede voeding leren en waarom het belangrijk is in zijn leven

Laat ze je helpen met boodschappen doen en de groenten wassen en in de vaatwasser doen.

Betrek uw kind bij de voedselbereiding

Zorg voor gezonde voedingskeuzes voor uw gezin en bemoei u met de eetgewoonten van uw kind.

Probeer er een gewoonte van te maken om te ontbijten en gebruik die tijd om te praten over wat je voor het avondeten had. Zo wordt besproken hoe het lichaam en de geest tot rust komen, wanneer een maaltijd precies goed is.

Zorg ervoor dat dagelijkse lichaamsbeweging deel uitmaakt van het leven van uw kind. U en uw kind kunnen altijd samen sporten.

Laat uw kind ‘s avonds geen volledige maaltijd eten; eet met een ander kind of in ieder geval met u.

Creëer goede eetgewoonten. Door dit te doen, begint u uw kind te leren lezen. Dit zal hen helpen om leesgewoonten op te pikken als ze ouder worden.

Beperk fast food, snacks en snoep voor kinderen.

Maak een sapje en melk voor uw kind in plaats van een milkshake.

Dit levert voedingsstoffen en vitaminen die uw kind zullen helpen om te groeien en gezond te zijn.

Uw kind zal beginnen te eten wanneer hij/zij dorst heeft. leer uw kind de hele dag door te drinken.

Neem een bepaalde tijd om te eten. Leer hen bijvoorbeeld om het eten op hun bord op te eten.

Zet een kind nooit voor een vol bord met eten. Geef ze maar 2 hapjes. Misschien willen ze meer, maar denk aan de mate waarin ze genieten.

Dwing kinderen niet te eten, want dan leren ze geen nee te zeggen.

Laat kinderen hun eigen eten maken. Leer hen hoe ze gezond babyvoedsel kunnen maken door hen kant-en-klaar gezond voedsel uit de kruidenierswinkel te kopen.

Laat ze hun borden opruimen zodat ze geen vlekken achterlaten.

Ruim na uw kind op, zodat het niet te veel eet zonder gestoord te worden.

Moedig uw kind niet aan om te vasten. Probeer ze een sociaal leven te geven en gebruik de maaltijden op een organische manier.

Moedig uw kind aan om gezinsmaaltijden te kauwen. Kinderen hebben de neiging te veel te eten tijdens de maaltijd en u zult hen beter kunnen voeden met langzaam gekookte maaltijden.

Kinderen hebben ook plezier nodig. Vermaak ze tijdens het eten. Maak er een spel van of een wedstrijd.

Beperk tv-kijken tijdens het eten. (Dit geldt ook voor videospelletjes).

Bereid de maaltijden voor met activiteiten waaraan ook de jongeren kunnen deelnemen.

De milkshake is een goede manier om kinderen een gezond en voedzaam tussendoortje te geven.

Probeer suikerhoudende granen te beperken tot de 1e of 2e maaltijd van de dag. Goede cornflakes zijn winterbabyvoeding.

Goede tussendoortjes. Voedingsrepen of snacks. ongeveer 100 calorieën met een minimum aan hoog suikergehalte.

Snacks. Enkele goede tussendoortjes zijn vers fruit, ongezouten noten, verse groenten, ongezouten geraspte wortelen, potje notenboter, vers en gedroogd fruit.

Plan deze maaltijden. Maak de dagelijkse maaltijd van uw gezin op voorhand klaar. Maak de avond van tevoren een ontbijt klaar dat typisch is voor samen eten. U kunt ‘s morgens een paar extra minuten nemen en de keuken opruimen. Dek de tafel en zorg voor een lekkere salade of gesneden fruit.

Er is niets beter dan een liefdevolle familie op bezoek te hebben voor een lekker warm ontbijt. Neem je havermout of cornflakes met verse bosbessen, frambozen of ander fruit dat je kind lekker vindt.

Lees meer:
Eten peuter 17 maanden

Gezonde eetgewoonten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven